Výňatek z pravidel Mezinárodní cyklistické federace týkající se základních parametrů velodromů, pro pořádání významných sportovních akcí:

Délka
3.6.068 Délka dráhy musí být v rozmezí od 133 metrů do 500 metrů včetně. Délka musí být taková, aby celkový počet kol nebo půl okruhu poskytoval vzdálenost přesně 1 kilometr s dovolenou odchylkou + 5 centimetrů. Pro mistrovství světa a olympijské hry musí být délka 250 metrů. V zájmu rozvoje dráhové cyklistiky může UCI udělit zvláštní výjimku pro již používané velodromy.

Šířka
3.6.070 Šířka dráhy musí být konstantní po celé její délce. Tratě schválené pro kategorie 1 a 2 musí mít minimální šířku 7 metrů. Ostatní dráhy musí mít šířku úměrnou své délce, minimálně však 5 metrů.


Z výše uvedeného tedy plyne, že současný velodrom délkou 400 metrů i šířkou 7,4 metru stále splňuje předpis pro konání významných mezinárodních akcí kalendáře UCI třídy 1 a 2 vyjma olympijských her, kdy je délka dráhy stanovena na 250 metrů. Toto omezení platí i pro elitní mistrovství světa s dovětkem, že UCI může pro tyto akce udělit výjimku již existujícím velodromům v zájmu rozvoje dráhové cyklistiky.


Například na zrekostruovaném italském polokrytém velodromu Vigorelli v Miláně, který je dlouhý 397 metrů, se může oficiálně pořádat elitní mistrovství Evropy i juniorské mistrovství světa, aniž by bylo potřeba žádat o jakoukoliv výjimku.


I v Brně se stále organizují prestižní akce pod hlavičkou UCI. Jsou jimi například dráhové mítinky Grand Prix Brno (pořadatel Dukla Brno) a Grand Prix Favorit Brno-Přilba Moravy (pořadatel TJ Favorit Brno), kdy obě akce spadají do třídy Class 1 a hostí závodníky z celého světa. Další akcí zařazenou do kalendáře UCI kategorie Class 2 jsou vložené závody při jedinečném etapovém závodě 500+1 kolo. V posledních letech zažívá tato akce obrození. V roce 2024 se ho zúčastnilo více než 230 závodnic a závodníků ze 17 států světa. Ozdobou byly výpravy ze Slovinska, Turecka, Litvy, Izraele, Řecka, Polska, Rakouska, Bulharska a dalších evropských zemí, které závodily také v mládežnických kategoriích. Mládežnické závody 500+1 kolo se tak zařadily na jedno z předních míst z pohledu zahraniční účasti na dráhových závodech nejenom u nás, ale i v širším středoevropském regionu.


Dlouhé velodromy mají ale i jednu nespornou výhodu, o které se moc nemluví. Tou je počet závodníků při závodě. Pravidla totiž přesně definují maximální možný počet závodníků na dráze z pohledu její délky. Například pro 250 m dlouhé dráhy je možný start pouze 24 závodníků (18 dvojic pro madison), na 333 m dlouhé dráze je to již 36 dráhařů (20 dvojic pro madison). Omezení pro dráhy delší než 333 m ale formálně neexistuje, proto se závodů na brněnské dráze účastní třeba 50 a více cyklistů.

I to je důvod, proč si zahraniční týmy oblíbily akce typu 500+1 kolo, kterého se účastní i se svými mládežnickými výběry. Mají totiž záruku, že jejich mladí svěřenci pojedou hlavní závod bez nutnosti kvalifikace, a ti se tak můžou učit od těch nejlepších vrstevníků. O tom, že početnější startovní pole je i divácky atraktivnější, netřeba pochybovat.