Po uplynulém čtvrtstoletí, kdy se pod dojmem vybudování nového velodromu od investování do stávajícího stánku upustilo, je vhodné znovu obrátit pozornost k péči o tuto sportovně historickou památku, která stále slouží ke každodennímu tréninku a ke konání světově významných podniků. Vzhledem k historickému a celosvětovému významu brněnského velodromu by si dráha a její okolí zasloužilo důkladnější opravy a modernizaci.

Dřevo nebo hliník?

Kromě rekonstrukce provozního zařízení (osvětlení, elektroinstalace, zázemí pro sportovce, atd.) je jednou z možných cest, jak kvalitu dráhy posunout do 21. století, položení nového dřevěného povrchu na stávající betonové desky. O tomto vylepšení se uvažovalo v minulosti již několikrát, naposledy na počátku devadesátých let 20. století.

Začátkem roku 2024 byla poptána cenová kalkulace na toto technologické řešení u renomované německé firmy VeloTrack. Společnost celkové náklady na realizaci vypočítala na 2,6 milionu Euro, což v té době odpovídalo přibližně 64 milionům Kč. Součástí byla ale také nová bariéra v hodnotě 410 000 Euro (cca 10 milionů Kč).

Do úvahy připadá i nová patentovaná technologie hliníkových profilů, jejímž autorem je Čechokanaďan Peter Junek, významný stavitel světových velodromů. Náklady na toto řešení by se v roce 2024 vyšplhaly na 940 000 Euro (přibližně 23 milionů Kč).

Asi nejlevnějším řešením rekonstrukce povrchu by byla kompletní obnova betonové vrsty. V materiálu by se asi jednalo o náklad přibližně 5 milionů korun.

Ať už by se přistoupilo k jakékoliv z uvedených technologií renovace povrchu, lze s jistotou říci, že na takto zmodernizovaném velodromu by se dalo uspořádat elitní mistrovství Evropy, případně i mistrovství světa alespoň pro kategorii juniorů.


Na těchto příkladech je vidět, že za zlomek ceny nového velodromu, lze brněnský cyklistický areál nejenom zachovat, ale i dále rozvíjet a pokračovat v jeho inspirativní historii, která pomáhala vytvářet identitu města Brna u nás i ve světě. Jedná se v pravém slova smyslu o sportovní národní klenot.